Nieuwe sleepboot!

Hoera! We hebben een nieuwe boot gekocht! Een lange zoektocht is ten einde. Om er een echte scouting-sleper van te maken moet er nog wel wat gebeuren. Hier lees je er alles over. Wie helpt ons mee om er snel een succes van te maken?




We schatten dat het €20.000 - €22.000 gaat kosten om de boot in de vaart te nemen. €9000 daarvan was voor de aanschaf en die hebben we alvast zelf betaald. Precies voorspellen wat het wordt is lastig. Hier en daar zijn mee- of tegenvallers nog mogelijk.

Het roer bijvoorbeeld. Het gaat een paar tientjes staal kosten om het blad groter te maken. Maar als we de slag niet kunnen vergroten met de bestaande hydraulische zuiger dan zijn we zo een paar honderd euro verder.

Behalve de motor willen we veel zelf doen. Dat maakt de boot echt van de vereniging en het biedt jonge mensen kansen om er vaardigheden te leren. Daarom staat er €350 voor lascursus materialen op de begroting. Dat is inmiddels begonnen en veel stamleden werken er nu naar toe om eerst zelf een BBQ te kunnen lassen.

Binnenkort op deze pagina een gedetailleerd overzicht van de werkzaamheden!


Tot nu toe opgehaald sponsorbedrag:


Wat moet er gebeuren?

Motor onderhoud

De motor loopt mooi en rookt niet. Revisie lijkt niet nodig. Hij heeft duidelijk een ruig verleden gehad en om goed te beginnen willen we een grote onderhoudsbeurt van binnen en buiten uitbesteden.

Meer bolders

Bolders gebruik je om een boot mee vast te leggen. Op een boot als deze wil je ze overal, voor, achter en in het midden. Er zitten er nu te weinig en ze zijn ook te klein.

Een beting

Een beting is de opstelling aan dek waaraan je sleept. Hij staat op het achterschip, in het midden en een eindje voor het roer omdat dat veel beter stuurt dan wanneer de sleeplijn op een achterste bolder zit.

Meer roerwerking

Het roerblad is vrij klein en kan niet ver draaien. We willen het roerblad én de draaihoek vergroten. Daarvoor is misschien een nieuwe hydraulische zuiger nodig

Betere afwatering

Als er geen huik over de boot zit regent het achterdek in. Dat water wordt wel weggepompt maar de motorruimte blijft nat. Het is onze bedoeling de panelen van het achterdek te laten rusten op een U-vormig frame waaruit we het water direct kunnen wegpompen.

Kaal & nieuwe verf

Als je goed kijkt zit eigenlijk alle verf er matig op en zijn er veel roestplekken. We maken de romp volledig kaal en bouwen verflaag op met vele lagen 2-componenten primer

Zonnepanelen

Zonnepanelen helpen de accu vol te houden als er weinig gevaren wordt en helpen zo de levensduur van de accu verlengen, voor minder dan de prijs van een (grote) accu

Aanpassingen motorruimte

De motorruimte was niet aangepakt door de vorige eigenaar en is de slechtste plek van het schip. De uitlaat loopt er heel raar doorheen en dit hét moment om de route daarvan te verleggen

Elektra

De bekabeling naar de motor was in slechte staat en hebben we verwijderd. Er moeten ook aansluitingen gemaakt worden voor een extra pomp en de zonnepanelen. Bij elkaar zijn er zo de nodige electrische aanpassingen

Uitrusting

Tegen het inregenen willen we een huik plaatsen waar ook mee gevaren kan worden. En omdat dit schip ook geschikt is voor langere tochten, of als begeleidingsschip op korte kampen, willen we hem voorzien van eigen marifoon en twee EHBO dozen net zoals de Avontuur


Kostenschatting

In de tabel hieronder zie je onze schattingen. Je kunt ons hier ook per onderwerp sponsoren! Klik op de duim omhoog. Als je met materialen kunt helpen horen wat ook dat graag! Neem contact op via de leiding of de contactpagina.




Ken je iemand die ook bij zou willen dragen? Stuur de link door of laat deze QR code scannen!