18 Uursrace reglement

Hier vind je de belangrijkste informatie voor tijdens de 18-uursrace.


Benodigdheden per boot

De minimale uitrusting per boot is naast voordehand liggende zaken zoals de zeilen:

  • Gebruiksklaar anker
  • Wrikriem
  • Rondschijnend toplicht
  • Minstens één, opgeladen, telefoon. (Nummer bekend bij de leiding)
  • Een reddingsvest voor ieder bemanningslid
  • Zaklamp


Algemene regels

  1. Er mag geen afval overboord gezet worden
  2. Er geldt het BPR
  3. Een vaartuig mag de boeien niet raken
  4. Een vaartuig mag een ander vaartuig niet raken
  5. Een vaartuig mag geen boeien overslaan (Let op: er is een uitzondering na routewisselingen)
  6. Er worden geen beledigende of kwetsende opmerkingen gemaakt


Reddingsvesten

Het dragen van een reddingsvest is verplicht als de Y-seinvlag gehesen is. Is de vlag niet gehesen dan kun je je houden aan de gewoontes van je eigen groep.


De start

De start van de race is om 20.00 uur, in de buurt van de Avontuur. (Vaar de haven uit, dan naar bakboord). De startlijn ligt dwars op de wind, gemarkeerd door twee boeien. Om te starten ga je na het laatste signaal tegen de wind in tussen de boeien door de startlijn over. Zorg dat je ruim op tijd benedenwinds van de startlijn vaart.

Na de start zet je koers naar de juiste route, in de juiste richting (met de klok mee of tegen de klok in).

Te vroeg starten

Boten die vóór het laatste sein de startlijn overvaren moeten buitenom terug (dus niet in de verkeerde richting over de startlijn), voorrang verlenend aan alle andere boten, om opnieuw de startlijn in de goede richting te passeren

Startprocedure

De startprocedure wordt aangegeven met vlaggen en geluidseinen. Het hijsen en neerhalen van de vlag is leidend. Dus, bijvoorbeeld: wel een vlag, geen toeter? De vlag telt. De tabel hieronder gebruikt Route 1 als voorbeeld.

Tijd
Geluidsein
Vlag
Hoe ziet het er uit
19:45

-

Routevlag omhoog


19:50

Kort

Maasgroep vlag omhoog


19:56

Kort

“Blue Peter” omhoog

 

19:59

Lang

“Blue Peter” omlaag


20:00

Kort

Maasgroep vlag omlaag



Rondes varen

Na de start gaat de startlijn weg. De boeien komen voor de Avontuur te liggen. De denkbeeldige lijn tussen de Avontuur en die boei is de “rondelijn”. Je maakt je rondes door alle boeien van een route te ronden en dan over de rondelijn te varen.


Routes

Er zijn verschillende vaarroutes! We varen meestal Route 1 en in het laatste uur van de race Route 3. Bij slecht weer of slecht zicht wisselen we naar Route 2. Dan is iedereen alvast wat dichter in de buurt als we de race eventjes pauzeren.

Richting

Iedere route kan twee kanten op gevaren worden: met de klok mee of tegen de klok in. Wat het wordt hangt af van de wind. Je kunt het zien aan de vlag op de Avontuur en je ziet het in het klassement. Als N-vlag (zie hiernaast) er hangt is de route tegen de klok in . Hangt de vlag er niet, dan met de klok mee .

Routewissels

Als de route verandert telt voor jouw boot nog steeds je de route waar je mee bezig was tot je weer over de rondelijn vaart en een nieuwe ronde start. Je hebt twee mogelijkheden:

  • Je maakt de ronde met de oude route af. De ronde wordt meegeteld en je begint de volgende ronde volgens de nieuwe route
  • Je maakt de route niet af en gaat rechtstreeks naar de rondelijn. Je begint aan een ronde volgens de nieuwe route. Omdat je niet alle boeien gerond hebt heb je een overtreding en telt je laatste ronde niet.

De tweede optie kán gunstig zijn als er veranderd wordt van een lange route naar een korte route. Stel de lange route kost je nog een half uur om af te maken, maar vanaf waar je bent is het maar 10 minuten varen naar de rondelijn. Je wint dan 20 minuten om korte rondjes in te maken. Wat de beste opties is hangt af van waar je bent en hoe hard het waait.

Hoe weet je wanneer de route verandert?

  • Een lang geluidsignaal van de Avontuur
  • Een andere routevlag ('s nachts slecht te zien)
  • We roepen het naar je bij passeren van de rondelijn
  • Je ziet het in het klassement
  • Het is zaterdag 13:00

Route 1

Route 1 gaat om twee permanente gele boeien in het noorden en oosten van de Kralingse Plas. Aan de westkant van de Plas vaar je om de opblaas-boei. Het maakt niet uit aan welke kant je het eiland bij de lange steiger passeert.

Route 2


Route 2 is de 'bijzondere weersomstandigheden' route. Hij lijkt op Route 1 maar zonder de boei aan de oostzijde.

Route 3


Route 3 varen we het laatste uur van de race. De rondjes duren dan maar kort en er kan nog veel veranderen in de uitslag van de race!


De Finish

De wedstrijd eindigt zoals hij begon: op tijd. Je bent misschien niet eens in de buurt van de rondelijn. Nog een keer over de lijn varen na het finish-signaal voegt geen extra ronde toe aan je totaal (maar is wel leuk voor de kijkers).

Tussen 13.00 en 14.00 uur wordt de verkorte route 3 gevaren. Om 13:55 zullen 5 korte geluidssignalen te horen zijn. Er kunnen rondes geklokt worden totdat het finish-signaal gegeven wordt (één enkel langgerekt geluidssignaal).

Klassement

Je plaats in het klassement wordt bepaald door:

  1. De categorie waar de boot in meevaart
  2. Aantal correct afgelegde rondes
  3. De tijd die je daarvoor nodig had

Stel boot 1 en 2 doen hetzelfde aantal rondes maar boot 1 heeft er 5 minuten minder voor nodig, dan heeft boot 1 gewonnen. Tijdens de race kun je het klassement live volgen, behalve in het laatste uur


Pauzes

Tijdens de race kan het gebeuren dat een pauze of sanitaire stop nodig is. Je kunt op de Avontuur naar de WC. De tijd die dat kost wordt niet van je rondetijd afgehaald, de race duurt gewoon 18 uur. Je kunt niet ondertussen een ronde verder varen met minder bemanningsleden. Heeft iemand echt even een time-out nodig om bij te komen, of zijn er andere speciale situaties, overleg dan even met de wedstrijdleiding in de stuurhut. In de kajuit zijn slaapplaatsen waar uitgerust kan worden.


Overtredingen

Bij overtredingen van de regels wordt de beslissing over een sanctie genomen door de wedstrijdleiding in de stuurhut van de Avontuur. Het doel er van is altijd de race leuk en eerlijk te houden.

Voor één overtreding is een standaard sanctie: bij het niet ronden van een boei telt de ronde niet mee. Als de verleiding erg groot is om een boei over te slaan, in het donker met weinig wind en weinig boten om je heen…. denk er dan wel aan dat van veraf te zien is of je voor of achter het lampje langsgaat.


Prijsuitreiking

De prijsuitreiking is om 14:30 bij Stella Maris. Er worden de volgende prijzen uitgereikt:

  • De wisselbeker voor de 1e, 2e en 3e prijs in de beide lelievlet-categorieën
  • De wisselbeker voor de 1e prijs in de andere categoriën
  • Creativiteits prijs voor het mooist in thema omgedoopte schip of haar bemanning


Slecht-weer protocol

We kijken uit naar lekker zeilweer maar het is natuurlijk wel September!

  • Bij harde wind volgen we het weerstation op de Kralingse Plas. We varen tot en met windkracht 5. Zodra windvlagen de grens van windkracht 6 passeren leggen we de race stil. Dit wordt aangegeven met een langdurig geluidssignaal van de Avontuur, via het klassement en een seinwimpel. Boten in de buurt van de haven kunnen er zelf naar toe. Boten verder weg worden opgehaald door de begeleidingschepen. Via portofoon en whatsapp stemt de leiding van de groepen af wie welke boten ophaalt. In gezamenlijk overleg met de groepen besluiten we over het vervolg van de race.

  • Bij hervatten van de race varen de boten in 10 minuten ongeveer naar de positie die ze verlaten hebben, waarna na een lang geluidsignaal de race verder gaat. We gaan er vanuit dat iedereen dat eerlijk doet.

  • Bij onweer wordt de race op dezelfde manier onderbroken zodra duidelijk is dat het binnenkort over de Kralingse Plas heen dreigt te gaan. Bij onweer op grote afstand is dat niet nodig. Bij snel veranderende omstandigheden kan het, op basis van goed zeemanschap, voor een deelnemende boot logischer zijn naar een steiger in de buurt te varen in plaats van naar de haven of voor anker te gaan. Het is goed om het daar vantevoren over te hebben. Als het goed is kun je met de leiding bellen.

  • Het staat iedere groep vrij zelf te beslissen om de race voor de eigen boten te onderbreken.

  • Als de wedstrijdleiding besluit de race te onderbreken staat het de groepen niet vrij om toch door te varen.

  • Iedere groep zorgt vantevoren dat ze het aantal deelnemers aan boord weten. Dit wordt gedeeld in de 18-uursrace leiding Whatsapp groep zodat iedereen koppen kan tellen als bij slecht weer boten van andere groepen van het water gehaald worden.

  • Iedere groep zorgt dat van elk van zijn boten een telefoonnummer bekend is

De boten die meezeilen in de ‘eigen categorie’ veranderen bij onderbreken van de race in begeleidingsboten die meehelpen de deelnemers van het water te halen. Bij langdurige onderbreking van de race kan gebruik gemaakt worden van de gebouwen van Maasgroep 18 en Stella Maris om droog het verdere vervolg af te wachten.


Goed-weer protocol

Als het slecht weer protocol niet van toepassing is geldt natuurlijk het goed-weer protocol: Geniet van het zeilen, een hele nacht samen op het water zijn, de zon die 's ochtends weer opkomt en een spannende eindstrijd in de laatste ronde!


Samenvatting van de vlaggen


Route 1
Route 2
Route 3
Race gestopt. Meer informatie volgt
Tien-minuten voorbereidingssein
Vier-minuten voorbereidingssein
Tegen de klok in richting
Zwemvest verplicht


Kleine lettertjes

  • De gehele race is er per deelnemende scoutinggroep een verantwoordelijk persoon aanwezig en bereikbaar, ouder dan 18
  • Iedere boot is (minstens) voorzien van de minimale uitrusting
  • Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen groep
  • Schade die is ontstaat tijdens de race, ook schade aan derden, kan niet worden verhaald op de organisatie
  • Elke deelnemer dient op de hoogte te zijn van het reglement
  • Deelname is op eigen risico