De bouw van de Njord

In 2021 hebben we een nieuwe lelieschouw in de vaart genomen, de Njord met zeilnummer 95. De lelieschouw is het model zeilboot waar we bij de matrozen bij varen. Er kwam veel maatwerk bij kijken. Er varen niet veel lelieschouwen rond in Nederland en je klikt er niet zomaar eentje bij elkaar op internet. Lees hier het verslag van dit bijzondere project.


Voorjaar 2020

Het werd al een tijdje steeds krapper zeilen bij de matrozen.  En het ging er steeds meer naar uitzien dat het de komende jaren zo blijft. Er passen op kamp zes kinderen met hun bagage in een schouw. Maximaal. De aankoop van de Freya voor de oudste matrozen was een stap in de goede richting maar niet genoeg. We hebben ook nog een lelieschouw nodig voor de jongere matrozen, want met een lelievlet kun je bij ruig weer niet goed varen op Oosterschelde of IJsselmeer.

De markt voor tweedehands lelieschouwen is klein, en de meeste oudere exemplaren vinden we niet geschikt. Nieuwbouw is de enige goede optie en we verwachten €16.000 nodig te hebben met veel zelfwerkzaamheid.

Najaar 2020

Er was veel werk om de Freya in de vaart te nemen en het lelieschouw project lag stil.

November 2020

De klus begon. Met dank aan Facebook vonden we alle groepen die in de laatste jaren een lelieschouw hebben laten bouwen. We kregen veel nuttige tips, ideeën en foto's doorgestuurd. We kwamen uit bij Marinus Boer van Boer Metaaltechniek voor het casco. Achteraf kun je dat gewoon vinden op scouting.nl. Hij had er op dat moment eentje in aanbouw. We gingen er kijken en het was in grote lijnen precies wat we zochten.

We besloten we geen sponsoring campagne te starten maar de lelieschouw uit eigen middelen te gaan betalen. Aan één kant jammer, de sponsor aanvraag was eigenlijk af.  Fondsen vinden voor boten is lastiger dan voor gebouwen. Over een paar jaar komt er een duur sleepboot-project en het leek ons daarom beter om fondsen niet nu al te benaderen voor het kleinere bedrag van de lelieschouw. En inmiddels hadden we ook haast.

Voor een vereniging die niet uitkomt met de contributies een luxe positie! De jaarlijkse subsidie van de gemeente Rotterdam, de bijdrage van onze Vrienden van de Maasgroep en het huiswerk van onze nieuwe verenigingspenningmeester maakten het verschil.

Januari 2021

Na het afstemmen van een lijst details kwamen we een prijs overeen voor het casco en gaven we de opdracht. We wilden bijvoorbeeld de plaatdiktes uit het originele bestek om gewicht te besparen, ons eigen zwaardophanging-systeem, steunen voor bankjes waar je goed op kunt slapen en zo nog wat. De bouw kan in april 2021 van start en we spraken af een van onze huidige schouwtjes bij Boer Metaal op het terrein te zetten zodat op details de maatvoering overgenomen kon worden.

Nu nog een mast, zwaarden, zeil, vlonders, ... en zo voort.


Februari 2021

Het houtwerk (mast, giek, zwaarden en roer) uitbesteden ging moeilijker dan gedacht. Alle groepen die we gesproken hadden hadden dit opgelost op een manier die voor ons niet beschikbaar was. Op een werf die niet meer bestaat, iemand die het niet meer doet... Van alle partijen die we benaderden reageerde nog niet de helft en daarvan kwam alleen Alma Scheepsbetimmeringen een prijs die in de buurt lag van wat we begroot hadden. We geven de opdracht aan Sven Alma.

Maart 2021

Vlak voor de bouw van het casco ging beginnen was er toch nog wat te doen over de uitvoering van de zwaardophanging. Het Maasgroep-klapsysteem voorkomt dat zwaarden breken bij verkeerd gebruik maar heeft ook een paar nadelen. We hadden een versie 2.0 voor ogen. Maar bij het tekenen van de details bleek dit helemaal niet te gaan. We hebben voor de bestaande layout gekozen, met suggesties van Marinus Boer er in verwerkt, die in de uitvoering niet bezuinigd heeft op degelijkheid.


April 2021

De bouw ging bijna beginnen. We reden de Poseidon naar Bleskensgraaf. We konden gelukkig een mooie trailer lenen van Rene Mast van de van Speijkgroep.

Het houtwerk kwam intussen al binnen. Voorlopig is er geen plek om dit van beslag te voorzien dus alles werd netjes opgeslagen in het matrozenlokaal om er over een paar maanden aan te beginnen.

Tijdens de bouw van het casco ging er wat mis. Boer Metaal bouwt de schouwen op de wijze zoals Tukker dat deed, met een wat vlakker dek dan onze eigen schouwen hebben. In 4mm plaatdikte gaat dat blijkbaar goed maar met 3mm volgens het bestek bogen ze makkelijk door. Omdat er vast een keer in een sluis van grote hoogte op gesprongen gaat worden vonden we dit niet goed genoeg. Marinus heeft dit opgelost door de schouw weer open te maken en te voorzien van meer spanten onder de dekken. Daarna alles keurig afgewerkt, je ziet er niets van. Dit, en ook zijn meedenken over diverse details, maakt dat we bijzonder tevreden zijn over de bouw van het casco.

Mei 2021

De nieuwe lelieschouw komt aan. Bij onze buren Stella Maris tilden we hem met de kraan van de aanhanger van Boer Metaal en duwden we hem over het Langepad ons eigen hek binnen.

Ondertussen hadden we een aantal offertes voor de zeilen en begin Mei kozen we voor Zeilmakerij Molenaar in Grouw. Daar hadden we beter eerder aan kunnen beginnen...

Vanaf hier ging het in een hogere versnelling. Er kon nog niet 100% op gefocussed worden door tegenvallers aan de Freya, het houtwerk had ook rotte plekken. Maar met het schilderwerk aan de Njord kon er met meer mensen tegelijk aan het project gewerkt worden.




Juni 2021

In Juni begon het werk aan het beslag, helemaal uit eigen smederij. Als je het laat maken ziet het er misschien ietsje strakker uit, op onze manier past het precies en blijven de kosten laag.

Ondertussen moest nog steeds officieel een naam voor de nieuwe lelieschouw en de zeeschouw gekozen worden. Na een mooie presentatie, dankjewel Gijs en Bojan, voor diverse namenkoppels, goed klinkend, afkortbaar en passend bij de relatie Poseidon Neptunus en Aphrodite, lag de uiteindelijke beslissing bij de matrozenbegeleiding. Freya voor de zeeschouw, Njord voor de lelieschouw.

12 juni 2021

Een spannend moment was het boren van gaten in duur houtwerk. Die enorme boormachine die altijd in de weg staat was ineens heel nuttig. Het gat in de mast kwam net niet waar we wilden maar bleek uiteindelijk best goed te zitten. Mmm.... Daarna zijn geen fouten meer gemaakt.


20 juni 2021

Het dreigt mis te gaan met het zeil. Toen we Molenaar lieten weten dat we de gaffel wilden brengen voor het passen van de laatste details bleek dat ze nog niet aan het zeil begonnen waren omdat de materialen er niet waren. De leverdatum ligt nu ergens in het zomerkamp.

Eind juni 2021

Eind Juni staat in het teken van het namaken van een helmstok, de bankjes, en het lijmen van de mast van Freya... De bankjes zijn breed om lekker op te kunnen slapen.

De layout in de Njord is net anders. Centimetertje hier, centimetertje daar. Een bakskist van de Neptunus of Poseidon gaat onmogelijk passen in de Njord. Voor het kamp is het opgelost met meerdere kunststof kisten en dat werkte handiger. We hadden de bakskist in mei al opgegeven en dat was achteraf een goede beslissing!

1 Juli 2021

Het is ondertussen kritisch geworden rond het grootzeil. Na een volgende afstemming blijkt het zeil nog steeds geleverd te gaan worden in de eerste week van het zomerkamp.


7 juli 2021

Het beslag van het roer gaat er op.






9 Juli 2021

Het roer past en de zwaarden krijgen hun beslag! Ondertussen is voor het zeil een plan waarmee het net, net goed gaat komen.





10 Juli 2021

De vlonders krijgen vorm. We hebben gekozen voor woodcomposiet, in de hoop dat dat goed blijft in vochtige omstandigheden ook al overtreden we alle montagevoorschriften van de leverancier. We hebben testsamples de afgelopen maanden ondergedompeld, bevroren en met hamers mishandeld. Alles doorstaan. De layout wordt zo dat één luikje open kan om te hozen in een volgepakte boot.

14 Juli 2021

De Njord verlaat de loods! Overmorgen gaan we weg.




15 juli 2021

Het zeil komt uiteindelijk zelfs eerder dan gedacht. Onvrede over het proces verdwijnt als sneeuw voor de zon, het is erg mooi gemaakt en precies wat we wilden. De gaffel is nu gelukkig ook weer terug want het beslag moet nog vastgezet worden.

Eerlijkheidshalve waren we op de datum dat we het zeil hadden willen hebben niet in de buurt van vaarklaar. Ongetwijfeld is er aan de kant van Zeilmakerij Molenaar hard gewerkt om het vandaag voor elkaar te krijgen en dat waarderen we bijzonder.

's Avonds gaat de mast er op en maken we de verstaging in orde. Dit doen we helaas in twee keer. Met dank aan slijptol en defensief ingekocht materiaal kon dit zonder vertraging door.


16 Juli 2021

De tewaterlating van Njord was kort en zakelijk, als een lelievlet die na het onderhoud de Kralingse Plas weer in gaat. Het vieren van de mijlpaal duurde een minuut. Zwaarden er op, sleeplijn. Een paar uur later begon het omvaren voor zomerkamp! Onderweg moest het dekzeil nog gemaakt waar onder geslapen ging worden. Het was goed weer, de eerste nachten onder een zeiltje van de Action geen probleem.


Zomerkamp

Uiteindelijk is alles gelukt! 20 matrozen mee op zomerkamp en dankzij de Njord en de Freya was er plek voor iedereen! Het was een grote inspanning maar het resultaat is er naar. Het is een prachtig schip geworden. In havens wordt de Maasgroep-vloot gefotografeerd en niet de luxe jachten waar ze naast liggen. De Njord blijkt ook een snelle zeiler, de andere lelieschouwen zijn geen partij. De belangrijkste reden moet het wel het prachtige zeil zijn, wat toch volgens de officiële specificaties gemaakt is.


Op kamp is het snelheidsverschil met de andere schouwen niet altijd handig maar tijdens een wedstrijd is het wel lekker! We waren al van plan om mee te gaan doen aan de Kaagcup, we zullen zien wat dit op gaat leveren! Op onze eigen 18 uursrace eindigde de bemanning met de Njord alvast probleemloos als winnaar over heel het klassement.

Een wedstrijdje winnen is een leuke extra. Het gaat vooral om het grote avontuur van samen de boot kunnen besturen en meemaken wat je meemaakt. Dat gaat heel mooi in een roodbruine lelieschouw bij Maasgroep 18. De komende jaren varen er drie in plaats van twee over de nederlandse wateren en we zijn er behoorlijk trots op!