Avontuur

De Avontuur is ons wachtschip. De Avontuur wordt vooral gebruikt voor de kampen van de Zeeverkenners en de Matrozen. We varen er jaarlijks met het Paaskamp en Pinksterkamp mee naar bestemmingen als Hellevoetsluis, Brielle, de Biesbosch. ‘s Zomers gaan de zeeverkenners er twee weken mee op pad naar de Hollandse Plassen, Grevelingen, Veerse Meer en soms naar Friesland. De Welpen varen elk jaar een weekend naar de Rottemeren. Soms zijn er 40-45 mensen aan boord en is het een beetje krap maar wel een gezellige boel.


Het schip heeft een lange geschiedenis. Te water gelaten in 1909 als zeilschip, een IJsselaak van 18 meter lang. Wie goed kijkt kan de plaats van de mast en zijzwaarden nog terugvinden. In 1932 werd het schip verlengd tot 24 meter en gemotoriseerd.

Later werd het schip afgedankt en lag het "op één oor" te wachten op sloop tot de Maasgroep het in 1965 voor 3000 gulden kocht. Er was een nieuw schip nodig omdat de oude, de Albatros, te klein en te langzaam werd voor de moderne scheepvaart. De Avontuur werd gevonden door de vader van een Zeeverkenner. Onze voorgangers hebben getwijfeld of deze oude roestbak wel gekocht moest worden. Maar omdat maar weinig schepen passen door de Kralingse Verlaat, de sluis naar de Kralingse Plas, ging de koop toch door. Na een grondige schoonmaak werd het schip bij de scheepswerf Piet Smit nagekeken en op de waterlijn rondom gedubbeld. Bij de firma Van Eerden en Vrij aan de Rotte werd de nieuwe kajuit afgebouwd.  In 1966 was de eerste reis naar Friesland met de Avontuur als wachtschip. Daarna is er door de jaren veel aan verbouwd om mee te komen met het verkeer en veranderende wetgeving.

19652018

De Avontuur is het grootste schip op de Kralingse Plas en past maar net door de Kralingse Verlaat (de sluis). Op de Maas is dat wel anders. Tussen de moderne vrachtvaart is de Avontuur maar een klein scheepje en inmiddels net als zijn voorganger aan de kleine en langzame kant.

Om wendbaarheid en snelheid te houden varen we op dat soort water bij voorkeur met twee schepen, zodat de Avontuur niet belemmerd wordt door het trekken van de hele sleep.

Verder is het schip netjes voorzien van de voorgeschreven communicatie apparatuur met dubbele marifoon en AIS, en CVO-gekeurd. Dat kan ook niet anders want het is inmiddels allemaal wettelijk verplicht. Je kan niet zomaar met de Avontuur op pad. Er moet bemanning aan boord zijn met vaarbewijs, marifooncertificaat, genoeg ervaring en indien mogelijk de scouting M3B- en motordrijver erkenning.


Het mooie van Scouting is, je leert het spelenderwijs. Van de welpen die afgelopen Rottemerenweekend voor het eerst een stukje over de Rotte geslingerd hebben, varen er over een jaar of 15 misschien, en hopelijk!, een paar met het hele spul de Coolhaven uit om de volgende lichting een mooie tijd te bezorgen.

Maar zover is het dan nog lang niet. Eerst naar de Zeeverkenners. Je leert zuinig inpakken in je Zeeverkennerstijd. Je krijgt een klein vakje om je spullen op te bergen, en als je dat helemaal volpropt kun je alsnog nergens bij. 's Avonds bij het opklappen van de bedden en het omkleden is het best krap. Maar er hangt een fijne sfeer. De geluiden van het schip, van de kettingen waar de bedjes aan hangen, van de luiken die open en dicht gaan, het gerammel als de motor langzaam draait, horen onlosmakelijk bij een kamp van Maasgroep 18.







Onderhoud

Een oud scheepsgezegde luidt: "Koop een boot, werk je ...". Je kunt met een 100 jaar oud schip alleen al met het schilderen al je weekeinden vullen. Gebeurt dat niet genoeg dan komt het lasapparaat er aan te pas. Er zit een mooie kant aan... Hieronder bijvoorbeeld een renovatie van de stuurhut uit 1983 en onderhoud aan datzelfde werk in 2018. Deze harde werkers hebben elkaar nooit ontmoet, maar ze spannen zich in met dezelfde inzet voor hetzelfde doel.
19832018
Tijdens de werkzaamheden zelf is voor dat soort overwegingen meestal geen tijd en gaat ook lang niet alles met een glimlach. Het komt toch vaak neer op doorbuffelen tot in de kleine uurtjes. Maar zoals met alles, doe je het samen dan schept het wel een band.


En als er weer uitgevaren wordt met al die Maasgroepers die avonturen gaan beleven, dan is het weer niet voor niks geweest en zijn we best trots op de langzame oude trouwe fijne Avontuur!









Trivia

De Avontuur is in 1909 gebouwd op scheepswerf van Cornelis Snoeij in Ouderkerk aan de IJssel. De werf bouwde vooral IJsselaken en sloot, toen de tijd daarvoor voorbij was, in de jaren '60 haar deuren. Een soortgelijk schip van dezelfde werf, 'de twee gebroeders' uit 1914, vervulde een belangrijke rol tijdens de watersnoodramp in 1953. De IJsseldijk was doorgebroken en het schip werd er ingevaren om het gat te dichten. Was dat niet gebeurd dan was Zuid-Holland overstroomd tot aan Leiden.

Men zegt dat je schepen niet moet hernoemen, dat was met deze wel gebeurd en het brengt ongeluk. Of het waar is... In ieder geval, de Avontuur was gelukkig altijd de Avontuur en komt van een werf waar ze stevige schepen maakten!