De Maasgroep-vloot bestaat uit 13 schepen. Als de hele vloot uitvaart is een mooi gezicht waar we best trots op zijn. Voor de liefhebber hier een overzicht.
Met deze zeilboten varen de Zeeverkenners. We hebben een aparte pagina met meer achtergrond informatie over de lelievlet.
De Draak is onze oudste lelievlet. Het is nummer 95 uit de eerste serie en vaart mee sinds 1959. Het is niet ons beste exemplaar. De Draak ziet ieder winterseizoen wel even het lasapparaat. Maar er is een mooi verhaal over hoe de Maasgroep redelijk berooid uit de oorlog kwam en jarenlang moest wachten op herstelbetalingen. Toen die eindelijk kwamen werden de eerste vletten gekocht en daar is de Draak er één van. Dat, en de aankoop van een MIG las apparaat waarmee veel mooier te werken is, maken dat we hem nog wel eventjes houden.
De Orion is lelievlet nummer 191 uit 1961. Een leerling pijpenbuiger deed er destijds waarschijnlijk zijn eerste klus en de Orion heeft van generaties zeeverkenners verwensingen ontvangen over zijn ondiepe wrikgat. Kun je eenmaal wrikken in de Orion dan kun je het overal. Begin jaren '90 werd de stootrand van de Orion erg slecht. Er is toen een vierkante pijp omheen gelast waardoor de Orion van een afstand goed te herkennen is, ookal vaart hij met het oude Cassiopeia zeil.
De Cassiopeia is lelievlet nummer 483. We hebben deze in 2015 tweedehands gekocht van Scouting Bas 't Hart in Brielle. Het is een oudere vlet in redelijke staat die onze originele Cassiopeia met nummer 94 uit 1959 vervangt. Die was echt te bewerkelijk geworden in het onderhoud.
Eigenlijk wil je boten niet hernoemen maar deze heette de Waterslak... We hebben onze traditie van oude sterrenbeelden toch maar gehandhaafd.
De Hercules is vlet 1528 gebouwd in 2004. De Hercules verving de oude Hercules, nummer 192 uit 1961. Die was destijds onze snelst zeilende vlet omdat, zo ging het verhaal, hij smaller was omdat hij ooit klem was komen te zitten tussen sluisdeuren. De nieuwe Hercules is een waardige opvolger en heeft een tijd de naam gehad van snelste zeiler. Maar hij lijkt die nu weg te moeten geven aan Gemini.
De Andromeda is vlet 1571 gebouwd in 2006 in het project Vletten op de Maas. De Andromeda verving onze vlet met dezelfde naam, nummer 223. Die vlet, de nieuwste van onze oude serie van vijf, werd door de jaren het minst gebruikt. Door het achterstallige onderhoud wat daar het gevolg van was moesten we kort na de veel intensiever gebruikte Hercules afscheid nemen.
Gemini is vlet nummer 1572 en tegelijk gebouwd met de Andromeda. Gemini is eind 2018 gekocht van onze buren Stella Maris die hem hadden betrokken uit de boedel van de Wetrogroep, onze voormalige overburen die in 2017 ophielden te bestaan. De Gemini was nodig omdat de zeeverkennerswacht gegroeid was naar meer dan 30 kinderen. Het idee was de Draak te verkopen op het moment dat het leden aantal weer zakt maar voorlopig is dat niet aan de orde.
Onze eerste twee lelieschouwen zijn in 1980 gekocht toen de Zeeverkenners splitsten in Zeeverkenners (11-15 jaar) en Matrozen (15-17 jaar). Met de lelieschouwen kunnen de matrozen een stuk groter en ruiger water op dan met de lelievletten mogelijk is.
Het is het originele waterscouting zeilschip. Ze zijn in verschillende series gebouwd, eerst in hout, later in staal. Eind jaren '70 werden de 'moderne' specificaties opgesteld. Er is veel over te lezen op de website van Henk Bos. Onze schouwen zijn de eerste volgens zijn nieuwe bestek. Dat maakt onze Neptunus bijzonder, want het officiële bouwplan gaat over het schip met zeilnummer 71. We hebben wat kleine wijzigingen gedaan. De bankjes zijn nu geschikter om 14 dagen op te wonen tijdens zomerkamp en de zwaardophanging heeft een klapmechanisme dat moet voorkomen dat een zwaard wat niet op tijd omhoog gehaald wordt breekt. In 2016 hebben de beide boten een nieuwe bodem gekregen en in de jaren er na zijn ze grondig opgeknapt.
Om op zomerkamp genoeg plek te hebben voor al onze Matrozen hebben we in het voorjaar van 2021 de vloot uitgebreid met een derde Lelieschouw, de Njord. Drie goden van de zee varen nu in Maasgroep kleuren op de nederlandse wateren.
Er is een apart verslag over de bouw van de Njord.
De Aphrodite is de Zeeschouw van de Stam, en heeft een eigen pagina. De Aphrodite vaart mee met de Maasgroep sinds 1982.De Aphrodite is als casco gekocht uit een failliete boedel en zelf afgebouwd.
Freya
In Januari 2020 hebben we een tweede zeeschouw gekocht. Iets kleiner dan de Aphrodite. De oudste Matrozen varen op deze boot en op zomerkamp gaat ze met de Stam mee.
We dachten met de aankoop van een zeilklaar schip er snel te zijn maar er was meer nodig dan een lik verf om van de zwarte "Diekertje" de Maasgroep "Freya" te maken. De bovenkant van de mast is door onszelf vervangen en de matrozen lagen weken onder het schip om het onderwaterdeel kaal te halen.
In 2022 hebben we motor opgeknapt en nu is het echt een leuk schip.
De Thor was onze sleepboot van begin jaren '90 tot de laatste vaart in 2023. Het scheepje was zelf op de Maasgroep gemaakt op basis van een gekocht sleepvlet casco.
Thor was praktisch en leuk, maar net te klein voor het echte werk en onderhoudstechnisch geen feest. De foto is uit de hoogtijdagen van Thor toen hij er perfect uitzag :)
Thor heet nu anders en is in handen van een scout die er weer iets moois van wil maken.
In november 2024 hebben we een nieuwe sleepboot gekocht. Het is een voormalig vissersbootje uit 1986 wat op de Oosterschelde gevaren heeft. Een stuk robuuster dan zijn voorganger maar nog steeds makkelijk te varen. Er passen natgeregende zeeverkenners in en je kunt er in slapen. Als je op deze boot stapt krijg je zin in kamp!
In winter van 2024 - 2025 is het de bedoeling om er wat aanpassingen aan te doen voor mooie jaren vol scouting avonturen. Een betere afwatering van het achterdek, een beting, onderhoud van de motor, dat soort dingen.
De Avontuur is ons wachtschip. Je leest er alles over op de Avontuur pagina. De Avontuur is een gemotoriseerd voormalig zeilschip gebouwd in 1909. Een beetje kleiner dan de meeste andere Scouting wachtschepen, met als grote voordeel dat de Kralingse Plas daardoor net bereikbaar is.